FAQ
Algemene vragen
Begin 2020, tijdens de coronatijd, begon ik voorleesvideo’s te maken speciaal voor mijn oppaskinderen. Zij noemden mij ‘Omi Chris’, en die naam is blijven hangen.
Nee, een versje is in eerste instantie een kindergedichtje: tekst zonder muziek. Soms worden die gedichtjes ook omgezet in liedjes.
Ja, alle verhaaltjes, versjes en liedjes die je kunt beluisteren via diverse luisterplatforms of lezen in mijn boek, zijn door mij zelf geschreven en verteld. Ik maak hierbij géén gebruik van AI!
Ja, de illustraties bij mijn podcasts teken ik zelf. Ik ben ook de illustrator van mijn kinderversjesboek “De Brillofant”.
Nee, dat hoeft niet. Maar rijm maakt het versje vaak leuker voor kleuters, speelser en makkelijker te onthouden. Bovendien stimuleert rijmen de taalontwikkeling. Kleuters zijn gevoelig voor ritme, herhaling van klanken en melodie in taal. Een goede cadans in het gedicht is daarom belangrijk.
Dat lijkt er soms wel op, want – hoewel mijn werk altijd goed doordacht en leerzaam is – worden kinderen vaak geboeid door mijn vrolijke, energieke verschijning. Ik level snel met de kinderen door goed naar hen te luisteren, aandacht te geven en humor in te zetten.
Meestal wel! Zeker tijdens mijn schrijversbezoeken. Kleuters maken mij blij en geven me energie. Er ontstaat altijd een leuke wisselwerking.
Kleuters zijn spontaan, origineel, enthousiast, leergierig, taalgevoelig en vaak vrolijk. Ze lachen om de meest zotte dingen. Voor mij zijn ze de leukste doelgroep om mee te werken!
Ik heb tot nu toe één boek uitgebracht: De Brillofant (augustus 2023). Het boek is overal te bestellen voor € 18,99.
10. Wanneer kunnen we een nieuw boek van je verwachten en illustreer je die ook zelf?
Er liggen twee boeken klaar voor publicatie.
- Loes en Snoes (2-5 jaar): Dit boek heb ik zelf geïllustreerd. Het is interactief, bevat eenvoudige rijmpjes en vragen voor ouders om met hun kinderen te bespreken. Achterin staan uit te knippen onderdelen om de verhaaltjes na te spelen.
- Een nieuwe bundel vol vrolijke kindergedichtjes. Voor de illustraties gebruik ik AI, maar de versjes zijn uiteraard allemaal door mij zelf geschreven. AI krijgt bij mij geen kans als het om creatief schrijven gaat!
Jazeker! Zo heb ik als edelfigurant meegedaan aan een reclame voor Youfone, een videoclip van Wulf (‘I’m Not Going Anywhere’), en een strenge hospice mogen spelen in de televisieserie “De Stamhouder”. Daarnaast doe ik regelmatig modellenwerk.
Nog niet, maar wat zou dat leuk zijn! Denk aan Omi Chris-pennen, mokken en sleutelhangers. Wie weet in de toekomst!
Ja, dat klopt! Voor 1984 bestond er een speciale opleiding voor kleuterleerkrachten: de KLOS. In drie jaar tijd leerde je alles over de het jonge kind en met name de kleuters en deed je ook veel praktijkervaring op. Denk aan lessen in ontwikkelingspsychologie, didactiek, creatieve vaardigheden, gedragsbegeleiding, ziektes en infecties, hygiëne, EHBO, observeren, samenwerken met ouders en het organiseren van een fijne speel- en leeromgeving.
Ja, ik spreek ze allemaal met veel plezier zelf in, in mijn eigen studio! Ik gebruik graag verschillende stemmetjes om variatie te brengen en de kinderen geboeid te houden.
Stuur een mailtje naar info@omichris.nl
Jazeker! Ik zing dan Nederlandstalige liedjes voor de mensen en neem ze mee terug in de tijd. Mooi werk! Mail me gerust.
Vragen over schrijversbezoeken
Ja, dat kan!
Ik vind het fijn als alle kinderen mij goed kunnen zien en heb graag een klein tafeltje bij me in de buurt, om de Brillofant-knuffel en wat attributen op te zetten. En een plek om rijmvoorwerpen goed zichtbaar neer te kunnen leggen (op de grond of op een grote tafel) zou erg praktisch zijn.
Voor kleine groepen neem ik de kleurplaten zelf mee. Voor scholen stuur ik meestal een bestand, zodat ze deze zelf kunnen printen.
Ik plan 1 of maximaal 2 twee bezoeken graag achter elkaar in. Een eventuele derde kleutergroep mag verdeeld worden over de twee klassen, zodat niemand iets hoeft te misen!
Het vrolijke olifantje speelt een grote rol, zo ook het boek, maar ik vertel niet alleen over de Brillofant, ik lees ook andere Omi Chris-versjes en verhaaltjes voor, zoals die te beluisteren zijn via mijn podcasts. Daarnaast gaan we samen rijmen, leer ik de kinderen een opzegversje en een liedje uit De Brillofant. Elk kind krijgt een mooie kleurplaat mee!
De concentratieboog van kleuters is vrij kort: 5-10 minuten voor kinderen van 3-4 jaar en 10-15 minuten voor kinderen van 5-6 jaar. Daarom wissel ik veel af om de aandacht vast te houden. Het lukt mij met gemak om een groep een half uur te boeien, ongeacht de leeftijd.
2-Jarigen kunnen prima meekomen met broertjes en zusjes, maar mijn interactieve schrijversbezoeken zijn vooral gericht op kinderen van 3 tot 7 jaar.
Ja, dat kan! In overleg pas ik mijn schrijversbezoek aan de leeftijd van de kinderen aan.
Het schrijversbezoek is een goed voorbereid, leerzaam en gezellig half uurtje. Omi Chris brengt veel vrolijkheid en energie mee als persoon, waardoor ieder bezoek een bijzondere beleving is.
Ja, ik draag graag pakken in een vrolijke, voor kleuters aansprekende kleur.
Ja, dat kan; ik sta altijd open voor leuke ideeën. Misschien een leuke voorlees/zing-sessie bij een kinderpartijtje? Neem gerust contact met mij op. Ik bied graag maatwerk aan, bespreek je wensen en stuur je dan een vrijblijvend voorstel.
Vragen over workshops
Ik kom uit een muzikaal gezin. Mijn vader was autodidact, bespeelde verschillende instrumenten, speelde keyboard in een band en trad ook op voor kinderen. Thuis werd er veel piano gespeeld en muziek gemaakt. Ik floot vrolijk mee op de blokfluit en ontwikkelde al jong een goed muzikaal gevoel. Later trouwde ik met een semi-professioneel muzikant, nam zangles en we startten samen een coverband. Muziek is altijd een rode draad in mijn leven geweest. Toen ik voor de klas stond, gaf ik ook blokfluitles aan kinderen in groep 3. Tijdens mijn opleiding leerde ik veel over muziek, en deze kennis gebruik ik nog steeds, vooral in mijn werk voor kleuters. Met de workshop wil ik mijn passie en kennis graag overbrengen op de deelnemers. Na afloop krijgt iedereen een goede hand-out mee om zelf aan de slag te gaan.
Ja, na de workshop krijgen deelnemers van mij een speciale link naar een mooi aantal uitgewerkte liedjes. Daarnaast ontvangen ze een handige hand-out met een lesplan, oefeningen en werkbladen.
Na de samenvoeging van het kleuter- en lageronderwijs is de opleiding breder geworden, en is er veel expertise op het gebied van kleuters verloren gegaan. Er is daarom veel vraag naar oud-Klossers die hun specialisaties willen delen met de nieuwe generatie kleuterleerkrachten. Als oud-Klosser heb ik ervoor gekozen om mijn expertise in zanglesjes door te geven via deze workshop.
Ik heb mijn onderwijsbevoegdheid behaald aan een driejarige opleiding die speciaal gericht was op kleuterleerkrachten. Muziek was een belangrijk onderdeel van deze opleiding, inclusief het zelf bedenken en geven van zang/muzieklesjes aan kleuters. Met mijn jarenlange
ervaring als zangeres en mijn muzikaliteit geef ik nu met veel enthousiasme mijn kennis door aan anderen.
Afhankelijk van de grootte van de groep en de tijd die nodig is om mijn doel te bereiken: iedereen is blij en voelt zich uitgedaagd om zelf ook eens leuk een muzieklesje te gaan geven. Gemiddeld 2 uur, maar het kan dus ook iets korter of langer duren, natuurlijk kun je daarin je wensen aangeven.